Najczęściej zadawane pytania o treningi Chen Tai Chi (Taijiquan)

1. Czego można się nauczyć w Akademii Chen Tai Chi (Taijiquan) i Qi Gong?

Odp.: Na zajęciach ćwiczymy Qi Gong w zgodzie z Tradycyjną Medycyną Chińską. Praktykujemy również tradycyjny styl Chen Tai Chi (Taijiquan), z którego powstały inne style – pierwowzór i źródło. Czerpiemy zatem ze źródła.

2. Czy Tai chi i Taijiquan to to samo, a jeśli nie, to czym się różni Tai chi od Taijiquan?

Odp.: Tai chi to skrót od nazwy taijiquan (czyt. tai czi czuan). Tai chi to fonetyczna pisownia anglojęzyczna chińskiego słowa Taiji (czyt. tai czi). Ponieważ najszybciej taijiquan rozprzestrzeniło się w Ameryce i stamtąd dotarło do Europy – przyjęto pisownię anglojęzyczną i tak już zostało. Dzięki otwarciu się na wschód do Europy zaczęli przyjeżdżać mistrzowie, którzy przywieźli ze sobą prawidłową pisownię.

3. Jak zapisać się na zajęcia i czy można bezpłatnie wziąć udział w pierwszym treningu?

Odp.: Należy znaleźć w rozkładzie zajęć odpowiadający termin, a w razie wątpliwości zadzwonić pod nr tel. 698 48 98 58 i dowiedzieć się, kiedy można przyjść, po czym po prostu przyjść i wziąć udział w zajęciach. Nie praktykujemy gratisowych treningów, gdyż i tak pojedynczy trening nie daje obrazu całości. Żeby poznać specyfikę zajęć trzeba ćwiczyć co najmniej miesiąc.

4. Do jakiej grupy i kiedy można się zapisać?

Odp.: Nabór do grup początkujących jest głównie na przełomie września i października, do grupy Qi gong można dołączyć w każdej chwili. W ciągu roku są nabory specjalne, należy zatem śledzić ogłoszenia na pierwszej stronie.

5. Jak należy się ubrać na zajęcia?

Odp.: Należy ubierać się w strój luźny, przewiewny, wygodny, niekrępujący ruchów, najlepiej z naturalnych materiałów, ewentualnie z niewielką domieszką włókien syntetycznych. Przed treningiem trzeba zdiąć zegarek, także wszelkie łańcuszki, wisiorki, bransolety, pierścionki, ponieważ mogą stanowić zagrożenie i przeszkadzać w ćwiczeniach ograniczając ruchomość stawów, kręgosłupa i całego ciała. Mocny makijaż nie zawsze jest dobrą opcją – podczas rozgrzewkowego qi gongu, automasażu czy treningu z partnerem może ulec trwałemu uszkodzeniu:)

6. Jakie buty są najodpowiedniejsze? Czy nie lepiej ćwiczyć boso?

Odp.: Buty do ćwiczeń powinny być przewiewne, mieć jasną, płaską i giętką podeszwę, winny być niekrępujące, tak by stopa mogła się rozluźnić i całkiem rozprostować. Najlepszez są zwykłe tenisówki, a przy wyborze dobrze zwrócić uwagę, czy podeszwa jest z materiału antypoślizgowego (gumowa a nie plastkiowa, idealnie – kauczukowa). Podłoże bywa zimne, zbyt twarde, zatem zakładamy buty dla komfortu. Jednak latem, gdy jest gorąco można dla ochłody ćwiczyć boso.

7. Czy Qi Gong i Chen Tai Chi (Taijiquan) mogą ćwiczyć małe dzieci?

Małe dzieci są w okresie ekspansywnego wzrostu, zatem trening dla dzieci różniłby się od tego dla dorosłych. Starsi potrzebują wyciszenia, rozluźnienia, relaksacji, dzieci wprost przeciwnie – treningu dynamicznego. W Chenjiagou, kolebce taijiquan, dzieci ćwiczą od 2 roku życia, ale ich trening jest inny. Obecnie nie prowadzimy treningów dla małych dzieci. Być może w przyszłości powstanie taka grupa. Starsze dzieci w wieku gimnazjalnym mogą już próbować ćwiczyć Tajiquan i Qi Gong, o ile ich temperament im w tym nie przeszkadza.

8. Czy są jakieś ograniczenia wiekowe odnośnie treningów Qi Gong i Chen Tai Chi (Taijiquan)?

Odp.: Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych. Jednak specyfika grupy może być ograniczeniem, jak w przypadku dzieci (patrz punkt powyżej). Dlatego warto zadzwonić przed udaniem się na zajęcia konkretnej grupy i zapytać o specyfikę grupy. Zajęcia mogą być n. p. adresowane tylko dla osób starszych i wtedy specyfika treningu nie zadowoliłaby osób młodszych i na odwrót.

9. Czy są przeciwwskazania zdrowotne?

Odp.: Zasadniczo nie ma żadnych przeciwwskazań, chyba że ktoś jest w trakcie specjalistycznego leczenia i ma jakieś konkretne przeciwwskazania dotyczące ruchu. Jeśli rozpoczynamy trening i mamy jakieś przeciwwskazania do określonych ćwiczeń – trzeba koniecznie poinformować o tym prowadzącego. Generalnie ćwiczenia taijiquan i qi gong są polecane na całym świecie przez lekarzy i psychologów jako zdrowy ruch.

10. Pracuję nieregularnie. Czy po wykupieniu 3h tygodniowo mogę przychodzić w jednym tygodniu trzy razy, w innym dwa a w jeszcze innym raz lub cztery? Czy niewykorzystane zajęcia przepadają? Czy taki nieregularny tryb treningu może negatywnie wpłynąć na praktykę?

Odp.: Aby zajęcia mogły się odbywać muszą być ludzie, którzy przychodzą regularnie. Jednak w każdej regule są wyjątki, to zrozumiałe. Oczywiście, proszę przychodzić, kiedy się da, lecz na grupy początkujące. Niewykorzystane zajęcia można odrobić w przeciągu miesiąca pod warunkiem kontynuacji treningu i zapłacenia z kolejny miesiąc. Jeśli staramy się zachować systematyczność w treningu tak, by nie powodować większych przerw w praktyce, to jest szansa na powodzenie. Dlatego dobrze jest w czasie, gdy nie możemy przyjść na trening – ćwiczyć samemu to, co się zapamiętało.

11. Czy w razie nieobecności można jakoś odrobić zajęcia?

Odp.: Zajęcia utracone z powodu nieobecności można odrobić w terminie do 30 dni przychodząc na zajęcia innych grup – patrz rozkład zajęć.

12. Jak długo trwa nauka Chen Tai Chi (Taijiquan)?

Odp.: Zasady Chen Tai Chi (Taijiquan) poznajemy, studiujemy i doskonalimy przez wiele lat. Stosunkowo krótko może trwać nauczenie się poszczególnych sekwencji ruchu, niemniej jest to dopiero początek przygody z Chen Tai Chi (Taijiquan). Im bardziej zagłębiamy się w praktykę, tym coraz nowsze warstwy wiedzy czekają na odkrycie i zgłębienie. Praktykujący w zależności od potrzeb i preferencji odnajdują i rozwijają w Chen Tai Chi (Taijiquan) – aspekt medytacyjny, relaksacyjny, obronny czy energetyczny. Nie ma przymusu, by robić coś na siłę, wbrew sobie. Rozwój jest też kwestią wolincjonarną – jeśli nie chcemy się rozwijać, tylko chcemy pozostawać na jakimś poziomie, bo tak nam z tym dobrze – mamy do tego prawo i nie eliminuje nas to z ,,rodziny Chen Tai Chi (Taijiquan)”.

13. Czy Chen Tai Chi (Taijiquan) może być niebezpieczne dla zdrowia?

Odp.: Chen Tai Chi (Taijiquan) jest zdrowym i bezpiecznym ruchem. Ważne jest, by aktywnie i właściwie, zgodnie z zaleceniami uczestniczyć i w trakcie ćwiczeń poddawać się sugestiom osoby prowadzącej zajęcia oraz własnemu wnętrzu. Jeśli sprawdziłeś kwalifikacje osoby prowadzącej zajęcia i masz zaufanie do szkoły oraz przekazu – reszta w twoich rękach. Jeśli jednak wykonujesz niewłaściwie polecenia prowadzącego i swobodnie interpretujesz to, co jest ci przekazywane – taka praktyka może skończyć się różnie.

14. Czy praktykując Qi Gong i Chen Tai Chi (Taijiquan) muszę przestrzegać jakiejś specjalnej diety?

Odp.: Dieta jest sprawą osobistą uczestników zajęć. Należy jednak unikać ćwiczeń tuż po posiłku, a szczególnie po dużym posiłku. Wykluczony jest trening po spożyciu środków pobudzających czy odurzających. Zdrowa dieta dla każdego jest czymś innym, wynika to z osobistych preferencji, wieku, konstytucji, płci, specyfiki dolegliwości itd. Ćwicząc taijiquan w ciele wzmagają się procesy oczyszczania z toksyn i zwiększa się wrażliwość na złą żywność. Należy to uwzględnić i tak zmodyfikować swoją dietę, by nam pomagała w procesie oczyszczania, a nie przeszkadzała.

15. Czy trenując Chen Tai Chi (Taijiquan) można nauczyć się skutecznej samoobrony?

Chen Tai Chi (Taijiquan) jest wewnętrzną sztuką walki, co oznacza, że jej skuteczność nie polega tylko na użyciu zewnętrznej siły mięśni, lecz na rozwinięciu i opanowaniu siły wewnętrznej, cierpliwości, wytrzymałości, spokoju, uważności i jasności umysłu. Pierwszą lekcją cierpliwości jest gorliwa wieloletnia praktyka Chen Tai Chi (Taijiquan) ze świadomością, że na sukcesy trzeba trochę czekać. Trenując systematycznie można po latach osiągnąć poziom, na którym możliwa jest skuteczna samoobrona.

16. Ile razy w tygodniu należy ćwiczyć?

Odp.: Zaleca się, by ćwiczyć dwa razy w tygodniu po półtorej godziny w grupie, a w pozostałe dni tygodnia najmniej 30 minut samodzielnie.

17. Czy trenowanie Chen Tai Chi (Taijiquan) jest urazowe?

Odp.: Ćwiczymy miękko, wolno i płynnie. Od samego początku ważne jest rozluźnienie, rozwijanie ruchomości stawów, zakorzenienia, stabilności i otwarcia na ruch całego ciała. Właściwy trening Chen Tai Chi (Taijiquan) nie tylko nie powoduje kontuzji, ale ułatwia rehabilitację. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na poprawne ustawianie się w pozycjach aby uniknąć przeciążenia stawów kolanowych i ćwiczyć na swoim poziomie, nie popisywać się.

18. Podobno ćwiczenie Chen Tai Chi (Taijiquan) uszkadza kolana, czy to prawda?

Odp.: W Chen Tai Chi (Taijiquan) wykonujemy ruchy powoli w tzw. niskich pozycjach, czyli na ugiętych stawach, również kolanowych. Jeśli uczestnik nie stosuje się do zaleceń osoby prowadzącej, jest bardzo napięty, poskręcany, niecierpliwy, rozkojarzony, ma powykrzywiane ciało, nie chce być korygowany lub utrudnia korektę przez zablokowania, wykonuje gwałtowne, sztywne i niekontrolowane ruchy, zbytnio skręca i źle ustawia kolana, schodzi do nadmiernie niskich pozycji itd. – może nadwerężać kolana, kręgosłup, stawy biodrowe. Właściwe ustawienie kolan jest bardzo ważne, a przeciążenia stawów na dłuższą metę mogą powodować zwyrodnienia. Jeśli mamy świadomość, jak interpretować ruch pod kątem zastosowań – rodzi się świadomość – jak należy rozłożyć siły, jak ustawić ciało, a odpowiednie ustawienie pozwala zrelaksować się, zakorzenić. To daje właściwy przepływ energii. Pomijanie aspektu bojowego w taijiquan, a skupienie się tylko na względach estetycznych (tzw. ładny ruch) czy pseudo zdrowotnych przynosi karykaturalne ruchy, ustawienia, które mogą uszkadzać stawy i kręgosłup. Paradoksalnie takie ćwiczenie często jest praktykowane rzekomo dla zdrowia, a niestety, zdrowia nie daje, a wręcz przeciwnie.

19. Podobno ćwiczenie fajing w Chen Tai Chi (Taijiquan) rozwija agresję?

Odp.: Eksplozywne wyzwalanie siły podczas uderzeń fajing jest wspólne dla wszystkich sztuk walki. Fajing podczas ćwiczenia formy można porównać do wyrażenia siebie na zewnątrz w sposób spontaniczny i eksplozywny. Dla osoby obserwującej miękkie ruchy w formie zakończenie wybuchem fajing może być odebrane jako wybuch agresji. Jest to konsekwencja budowania siły wewnątrz – energia zgromadzona wewnątrz domaga się wyjścia na zewnątrz. Budujemy w ten sposób mocną energię ochronną, tzw. Wei Qi co zwiększa odporność organizmu na inwazję zewnętrznych patogenów takich, jak wiatr, zimno czy wilgoć.

20. Czy chodząc na Chen Tai Chi (Taijiquan) czy Qi Gong muszę wyznawać Taoizm i oddawać komuś cześć?

Odp.: Chen Tai Chi (Taijiquan) i Qi Gong nie mają nic wspólnego z wyznawaniem czegokolwiek i praktykami religijnymi. Należy przyjąć do wiadomości, że Chen Tai Chi (Taijiquan) i Qi Gong są oparte na Tradycyjnej Medycynie Chińskiej wykładanej przecież na Wyższych Uczelniach Medycznych. Medycyna Chińska jest nauczana w krajach Wschodu na równi z medycyną zachodu na wyższych uczelniach, a absolwenci zostają dyplomowanymi lekarzami i z powodzeniem praktykują w szpitalach oraz klinikach na całym świecie. Nie ma tu magii ani religii.

21. Czy w Chen Tai Chi (Taijiquan) i Qi Gong ćwiczy się medytację?

Odp.: Trening Qi Gong i Chen Tai Chi (Taijiquan) prowadzony jest w stanie wyciszenia i relaksacji. Stan taki jest tożsamy ze stanem medytacyjnym w sensie terapeutycznym, rozumianym jako uważność, skupienie, koncentracja i wyciszenie. Nie praktykujemy medytacji religijnych, obrzędowych czy kultowych.

22. Czy Qi Gong lub Chen Tai Chi (Taijiquan) można nauczyć się z nagrań wideo, książek?

Odp.: Filmy i książki mogą stanowić pomoc dla osób, które uczęszczają regularnie na zajęcia, jednak nie mogą być substytutem kontaktu z nauczycielem i grupą. Nauka Qi Gong i Chen Tai Chi (Taijiquan) wymaga korekt nauczyciela, obserwacji wielowymiarowej, wielopłaszczyznowej oraz pracy z partnerem. Filmy i książki nie mogą być jedynym źródłem wiedzy o Qi Gong i Taijiquan. Książka czy film nie przypilnuje właściwego ustawiania kolan, bioder w ruchu. Uczeń, zwłaszcza początkujący, nie jest w stanie wychwycić na filmie szczegółów, które mogą być istotne i kluczowe w zrozumieniu zasad. Poza tym praktyka Chen Tai Chi (Taijiquan) i Qi Gong jest czymś bardzo indywidualnym, dlatego żadne mechaniczne powtarzanie czegoś podpatrzonego na you tubie nie zastąpi właściwego treningu z nauczycielem. Film wyświetla ruch na płaskim ekranie, zaś formę należy zobaczyć we wszystkich płaszczyznach, by zrozumieć w pełni ruch i właściwie go wykonać.

Odpowiadała Jagoda Kunikowska