Get Adobe Flash player

Taijiquan (Tai Chi) i Qi Gong

Tai Chi - Taijiquan (to prawidłowa pisownia, czyt. tai czi czuan) to system ćwiczeń oparty na idei zdrowotno - obronnej, wywodzący się ze sztuk walki. Łączy sztukę samoobrony poprzez neutralizację ze zdrowotnymi ćwiczeniami Qi Gong wzmacniającymi cały organizm, korzystnie wpływającymi na zdrowie.

Łagodne, płynne ruchy są prowadzone wolno i spokojnie, niemniej w zmiennym tempie i niekiedy zwieńczone rozładowaniem napięcia zwanego fajing w postaci tupnięcia, kopnięcia, czy uderzenia. Fajing uwalnia stresy, napięcia w ciele, oczyszcza ciało i psychikę, jest jak strzepnięcie kurzu czy czegoś, co przeszkadza. Udrażnia przepływ energetyczny, pozwala na szybsze zregenerowanie się organizmu i jego systemu energetycznego, daje dużą, natychmiastową dawkę energii.


Styl Chen charakteryzuje się głębią, koncentracją nad rozwojem wewnętrznej energii i zachowaniem zróżnicowania dynamiki ruchu, które w innych stylach z biegiem czasu złagodniały, a nawet całkiem zanikły. Podstawową zasadą jest spiralny ruch całego ciała z bioder, który masuje głębokie partie mięśni i organy wewnętrzne. Z tej podstawowej zasady wynikają inne, o których dowiadujemy się w trakcie praktyki.

Ćwiczenia przechodzą jedne w drugie, ruchy tworzą wrażenie nie kończących się, są jak płynąca rzeka. Pracujemy nad odpowiednim ułożeniem ciała w pozycjach, zakorzenieniem, nad prawidłową, zrównoważoną i zbalansowaną postawą. Podczas treningu wyciszamy się i koncentrujemy na osiąganiu rozluźnienia oraz rozwijamy uważność obserwując i naśladując prowadzącego zajęcia. Prowadzenie ruchu odbywa się całym ciałem od stóp do dłoni, dzięki czemu wszystko zostaje w ciele poruszone. Ciało uczy się kociej zwinności, giętkości i gracji, wzmacnia się powięź i ścięgna utrzymujące system szkieletowy w równowadze. Udowodniono ponad wszelką wątpliwość, że ten charakter ruchu praktykowany systematycznie ma bardzo dobroczynny wpływ na człowieka.

Przeciwskazaniem do uprawiania Taijiquan są poważne stany osłabienia organizmu, poważne niedobory, zwłaszcza w kończynach dolnych. Wówczas osoba winna skupić się najpierw na wzmocnieniu poprzez systematyczną praktykę Qi Gong.


Qi Gong (czyt. czi kung) jest jednym z filarów Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, gdzie nie chodzi o osiągnięcia, współzawodnictwo, ani konkurencję, bo każdy pracuje tu nad osiągnięciem dobrostanu i hamonii w obrębie własych indywidualnych potrzeb. 

W TCM zaleca się uprawianie Qi Gong osobom chorym, rekonwalescentom, osobom o obniżonej odporności organizmu, jak również profilaktycznie, dla wzmocnienia zdrowia i homeostazy.

Praktyka Qi Gong możliwa jest w każdym wieku i nie wymaga przeciążeń fizycznych, jest nieurazowa, nieinwazyjna, nie jest narzucane tempo ani zakres ruchu. Proponowane ćwiczenia wykonuje się wolno w zgodzie z oddechem i indywidualną sprawnością. Qi Gong liczy sobie ponad trzy tysiące lat, a u podstaw leży otwarcie ciała poprzez odpowiednie ruchy na lepszy przepływ energii w całym organiźmie. Dawniej Qi Gong nazywano Jogą Daoyin, dzisiejsza Joga i Qi Gong bowiem pochodzą z tego samego źródła. 

Ćwiczenie Qi Gong uspokaja, wycisza, daje możliwość zdystansowania się od codzienności i skupienia na sobie, poczucia jedności ze swoim ciałem.

Polecany szczególnie dla tych wszyskich, którzy borykają się z przewlekłymi dolegliwościami, ponieważ systematyczny trening pozwala zapanować nad słabością stawów, kręgosłupa, ścięgien, wzmacnia witalność i poprawia ukrwienie oraz elastyczność ciała.

Przy okazji masuje organy poprzez skręty powięzi, czyli siatki kolagenowych błoniastych połączeń, która przenika nasze mięśnie, ścięgna, organy i okala kości. Ten automasaż bardzo korzystnie wpływa na pracę organów i niejednokrotnie dochodzi do cofnięcia się różnych objawów chorób.

O zdrowotnym działaniu Qi Gong Chińczycy wiedzieli od tysięcy lat, a od lat pięćdziesiątych cały czas przeprowadzają badania naukowe potwierdzające jego skuteczność. Obecnie podejmuje się też prace badawcze nad wpływem Qi Gong na zdrowie na zachodzie, jak na razie z pozytywnym skutkiem.

Na zajęciach praktykujemy między innymi Osiem Kawałków Brokatu, Zhang Fu Qi Gong, Radiant Lotus Qi Gong, Shi Ba Shi, Lian Gong, Qi Gong pięciu przemian, Qi Gong Pięciu Zwierząt, Qi Gong Żurawia, Wuji Hun Dun Qi Gong. 

Oprócz tego uczymy się automasażu w zgodzie z tradycyjną medycyną Chińską, technik odechowych, technik relaksacyjnych. 

Nie ma przeciwskazań wiekowych, nie ma przeciwskazań zdrowotnych. Qi Gong można ćwiczyć również na siedząco.